Nieuwe arbeidsverhoudingen: samenwerking tussen HR en Medezeggenschap
Let op: in verband met de ontwikkelingen, vindt deze bijeenkomst digitaal plaats. Meld je nog snel aan!
De medezeggenschap: van tegenstander tot medespeler
Heeft jouw organisatie een ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging? Zo ja, hoe verloopt de samenwerking tussen HR en medezeggenschap? Of zou jouw organisatie eigenlijk een OR of PVT moeten hebben, maar is die er (nog) niet? Zo ja, wat houdt jullie tegen om medezeggenschap in te stellen?
Thema’s waar jij als HR professional mee bezig bent, liggen ook vaak op het bordje van de medezeggenschap. Om hierop de samenwerking met elkaar te zoeken, ligt nog niet altijd zo voor de hand. En dat is jammer. Want juist in deze tijd waarin verbinding binnen de organisatie steeds belangrijker wordt, valt er een wereld te winnen bij goede samenwerking tussen HR en medezeggenschap. Als je de OR of PVT mee kunt nemen in je HR beleid en het perspectief van de medewerker daaraan kunt toevoegen, dan kom je tot betere en gedragen besluiten. Dat het niet altijd gemakkelijk is om je medezeggenschap tot medespeler te maken, erkennen we ook. Het vraagt om het goede gesprek met elkaar te voeren en de gezamenlijke belangen te zien.
Vanuit drie expertises (HR, Rechten en Medezeggenschap) gaan we in deze workshop aan de slag met drie casussen. We onderzoeken;
- een casus waarin er veel tegenstand bestond tussen HR en medezeggenschap;
- een casus waarin de samenwerking tot stand kwam;
- en een casus waarin een goede samenwerking tussen HR en medezeggenschap leidde tot een succesverhaal.
We geven op deze manier inzicht in de toegevoegde waarde van medezeggenschap en geven je praktische tips en tricks mee naar jouw eigen organisatie.
Welke casus neem jij mee?
Om dat laatste compleet te maken, vragen we je ook om vooraf aan de workshop een eigen casus of vraag omtrent medezeggenschap in te brengen. Welke uitdaging tref jij in jouw organisatie? Of waar heb jij moeite mee als het gaat om je OR? De experts voorzien jouw casus of vraag van input zodat je met handvatten en vernieuwd perspectief je eigen situatie tegemoet kan treden.
Deze bijeenkomst wordt verzorgd door Jytte Glissenaar van SBI Formaat, Peter Verheijden en Lisa Kloot van LVH-Advocaten en Dorrianne van Vugt van Human Business Support.
Programma
13.55u Inloop
14.00u Welkom door AG
14.05u Plenaire aftrap SBI
14.20u Workshop Casus ‘Waarin er veel tegenstand bestond tussen HR en MZ'
14.50u Matchen & Pitchen
15.20u Pauze/energizer
15.30u Workshop Casus ‘Hoe een goede samenwerking tot stand kwam’
16.00u Pauze/energizer
16.10u Workshop Casus ‘Voorbeeld hoe een goede samenwerking tussen HR en MZ leidden tot een succesverhaal’
16.40u Intercollegiaal sparren en afsluiten
Deelnemers
Aanmelden