
22 september 2023
16 februari 2023
Op 9 februari kwamen we weer samen in het ACE house in Breda. Deze keer was het de beurt aan Frans van Meer en Dorrianne van Vugt om vanuit hun expertise ons bij te praten over de Zieke medewerkerker.
Zieke medewerkers, als HR-professional hebben we er helaas allemaal mee te maken. Maar hoe ga je nu om met die medewerker die zich ziek meldt vanaf zijn vakantieadres, die medewerker waarvan je het vermoeden hebt dat hij niet echt ziek is of die medewerker die niet aan zijn re-integratieverplichtingen voldoet? Als arbeidsrecht advocaat bij Asselbergs & Klinkhamer Advocaten, weet Frans alles over de wet- en regelgeving rondom de zieke medewerker. Maar wat zijn die wet- en regelgevingen? Wanneer ben je verplicht tot loondoorbetaling bij ziekte en wanneer niet? Wanneer mag je de loonbetaling stoppen en wanneer is opschorten de beste optie? En wat nou als niet de medewerker zelf ziek is, maar een kind of bijvoorbeeld partner? Wat zijn de rechten dan? Frans gaf antwoord op al deze en meer vragen die gesteld werden vanuit het publiek.
Dorrianne van Vugt, Inzetbaarheid Gids bij Human Business Support, haakte vanuit haar expertise in op het verhaal van Frans. Want hoe gaat dat verzuimproces van een medewerker precies in zijn werking? Wie zijn er allemaal betrokken in het re-integratieproces? En wat is de rol van de bedrijfsarts in dit verhaal? Als werkgever wil je niet onverwachts voor verassingen komen te staan. Voer het gesprek met de medewerker en betrokken partijen daarom tijdig en laat niks aan het toeval over.