Maak Impact met LinkedIn & Storytelling
15 december 2020
Een leerzame en energieke bijeenkomst was het! Elton Backx van De Heren van Werk nam ons mee in de wereld van LinkedIn. Hoe plaats je content op je LinkedIn pagina en hoe belangrijk is je verhaal hierbij. Over het onderwerp hoe belangrijk je verhaal is, vertelde Harry Slagman van Storybusiness ons alles over.
Kennis & Inspiratie
Maak Impact met LinkedIn
Elton vertelde dat besluitvorming grotendeels online plaatsvindt. Mensen kijken op je LinkedIn en besluiten, aan de hand van je foto en de kopregel, of ze aanhaken of afhaken. Binnen gemiddeld 6-8 seconden beslist iemand of jouw profiel interessant is.
Waar moet een goed profiel dan aan voldoen? De 2 belangrijkste dingen zijn je foto en kopregel. Dit zorgt voor een eerste goede indruk.
- Heb je een goede foto? Dan wordt je profiel 35 keer vaker bekeken. Bij een goede foto is het, het beste om in de camera te kijken, met rustige achtergrond. Als werkgever kun je de foto het beste faciliteren.
- Wat is een goede kopregel; vat hierin samen wat kan jij betekenen voor jouw doelgroep. Dit is je online pitch.
- Achtergrond foto: een goede achtergrond foto versterkt je knowhow naar showhow
- Samenvatting: wat doen wij als organisatie en wat is mijn rol.
- Wanneer je doelgroep in meerdere talen spreekt, is het handig om ook een profiel aan te maken in deze taal.
Neem eens een kijkje op je eigen profiel? Met bovenstaande tips kun je deze aanpassen.
Actieve kennisdeling & Intercollegiaal sparren
Storytelling
Harry Slagman nam ons mee in Storystelling. Hij vertelde ons over de kracht van verhalen. Mensen houden van verhalen. Hoe komt het dat mensen bepaalde verhalen onthouden? Dit heeft alles te maken met emotie. Harry lichtte dit toe aan hand van sprekende beelden en herkenbare verhalen vol humor.
We herinneren ons allemaal verhalen van vroeger. De emotie die dit bij je losmaakt, zorgt dat dit je bij blijft. Daarom is het zo belangrijk bij verhalen dat het pakkend is. Dat je het gelooft! Zo werkt het ook zakelijk en als je iets koopt.
Ben je als bedrijf op zoek naar mensen, zorg dan voor beeld en geluid bij je organisatie. Mensen willen graag horen hoe gaaf het is om bij jouw bedrijf te werken. “Oorlogsverhalen”. Niemand wordt warm van feiten bv. hoeveel medewerkers werken er, hoeveel vestigingen zijn er enz. Verhalen van je medewerkers, dat is je DNA. Je kunt nog zo getraind zijn in vaardigheden, het verschil maak je echt met iets anders.
Zorg dat je beeld en geluid geeft aan je product, je idee of dienstverlening. Mensen slaan hierop aan. De boodschap is dan ook “Verstop de pil in de pindakaas”. Smeer er iets om heen wat de moeite waard is.
LinkedIn voor jouw vakgebied
Met Elton gingen we dieper in op hoe je LinkedIn kan inzetten voor je vakgebied. Hoe bereik je je doelgroep? Er is veel content op je tijdlijn, hoe neem je hier de regie op? Hoe krijg je een kwalitatief betere tijdlijn? Een aantal vragen die belangrijk zijn!
Een goede tijdlijn begint bij je netwerk. Je herkent het wel, je hebt veel irrelevante of veel postende relaties, eigenlijk wil je deze niet meer volgen. Je kunt ervoor kiezen dit uit te zetten. Zo blijf je wel geconnect met je relatie, maar zie je al die irrelevante posts niet meer.
Ook nam Elton ons mee in de wereld van #hashtags. Wil je interessante artikelen lezen over je vakgebied, dan kun je deze vinden met behulp van hashtags. Door deze hashtags te zoeken en te gaan volgen, ben je altijd op de hoogte van wat er speelt in je vakgebied.
Wil je zelf graag meer mensen bereiken met jouw bericht, dan is het antwoord; hashtags plaatsen in je bericht. Denk hierbij aan een vacature die je breder wilt weg zetten. Je kunt dan bv. een hashtag plaatsten van de provincie waar je bedrijf zich bevindt. Plaats geen hashtags vanuit de inhoud, denk groter! Welke community wil je bereiken?
Tot slot nog tips over hoe je goede mensen vindt. Je kunt zelf zoeken door bv. bij zoekterm de functie en beschikbaar in te vullen. Hierdoor houdt je een kleine beschikbare selectie over. Deze mensen kun je benaderen.
Heb je een vacature die je wilt delen. Kijk dan door de ogen van de sollicitant. Hoe wil hij benaderd worden? Je moet andersom denken, je moet continue kijken door de ogen van de doelgroep, klant of potentiele sollicitant.